08/07/2024
TILBAKE I RALLYCROSS
Daniel Holten er tilbake i rallycross under NM-runden på Vikedal Motorbane 10. og 11. august.
Allerede som 18 åring ble Daniel Holten Norgesmester i rallycross, og han greidde til sammen tre
NM-gull i rallycross og tre NM-sølv i bakkeløp og rallycross, før han la hjelmen på hylla 2019. De siste
årene har han vært med som mekaniker for bror Åsmund Holten som kjemper i toppen i toliter-
klassen i rallycross, i sin Holten Motorsport Ford Fiesta. Åsmund ligger på tredje plass foran runden i
Vikedal.
For 32 åringen Daniel Holten blir det noen klasser opp, selv om det fremdeles blir en Ford Fiesta.
- Ja, har fått leie en litt eldre Ford Fiesta som går klasse fire og har en tre liters Volvo-motor. Bilen er
eid av Bjørn Terje Heggeli som ikke har kjørt full NM serie siden 2020, sier Daniel, som er usikker på
om dette er en vinnerbil i klassen.
- Har ikke fått testet bilen enda og det er mange gode førere i toppen, som er der hele tiden, så om
jeg stiller siktet inn på en plass i A-finalen får det være ett mål.
Selv om det bare er Åsmund Holten fra NMK Vikedal som har kjørt i NM så langt i år, stiller både
Simen Johansen, Lars Reidar Frøyland, Ernst Holten Leifsen og altså Daniel Holten fra
arrangørklubben under NM-runden på hjemmebane. Simen i en Ford Fiesta i samme klasse som
Åsmund, mens Lars Reidar og Ernst i klasse tre, inntil 2400 kubikk. Lars Reidar i sin Ford Es**rt, Ernst i
en leid Hyundai Accent.
Rosina i pølsa blir nok Andreas Bakkerud fra NMK Bergen, en fører som har kjempet i VM-toppen i
Supercar i en årrekke. Han kommer faktisk i den Ford Fiestaen i toliterklassen som NMK Vikedal-
føreren Kenneth Johansen kjørte tidligere
- Det var i 2010 at Andreas og jeg kjempet om seieren i Super 1600 under NM-runden her på Vikedal
Motorbane, og selv om vi ikke kjører samme klasse denne gangen, er vi etter 14 år begge tilbake i
NM i rallycross og deltar under NM runden her, sier Daniel, som gleder seg veldig og håper på mye
folk.
- Det blir stort å kjøre NM på hjemmebane igjen, sist i 2017, vant jeg, og jeg har i tillegg mange gode
minner fra andre løp på denne banen. Håper mange tar turen og får med seg dette løpet.
https://facebook.com/events/s/4nmnc-runde-rallycross-2024/1179908189641062/