Frankia Ons Hok

Frankia Ons Hok Renovatie van een Frankia A460 uit 1992

Nog een update van de “vette kant”, een filmpje op het kanaal van Het HOK. Er is inmiddels een hele playlist te vinden v...
22/08/2024

Nog een update van de “vette kant”, een filmpje op het kanaal van Het HOK. Er is inmiddels een hele playlist te vinden van frankiaonshok, maar ook ander materiaal voor als je je eens verveelt 😁

FIAT Ducato 290 regelklep verwarming vervangen

En weer iets kapots vervangen...Een donatie is welkom! Dat kan via deze link: https://www.buymeacoffee.com/hethok

Poging allerlaatst😖😀 en weer lukt het niet zoals gehoopt. Ook de manier van de filmpjes werkt niet, maarrrrrr…… we laten...
26/07/2024

Poging allerlaatst😖😀 en weer lukt het niet zoals gehoopt. Ook de manier van de filmpjes werkt niet, maarrrrrr…… we laten het zoals het nu is. We hebben bedacht dat een hele gladde douchebak ook niet heel handig is omdat je dan makkelijk uitglijdt, goed omgedacht toch!!😂😂 de douchebak heeft nu een soort van zeebodem effect, geribbeld. Ben ik er blij mee?? Nee, eigenlijk niet want mijn idee was een mooie, gladde douchebak. Maar nu, een aantal pogingen verder ben ik ook wel klaar met proberen om het strak te krijgen. Ik heb werkelijk geen idee wat ik alle pogingen verkeerd heb gedaan, dus ik denk nu maar: niet perfect is ook goed. Zolang we maar niet met onze blote pootjes in scherpe randjes staan, is het goed! Morgen ga ik de randen nog doen en dan is de douchebak af.

En dan zijn we al weer een maandje verder!! Bizar hoe snel de dagen voorbij vliegen. Vorig bericht hadden we de camper o...
25/07/2024

En dan zijn we al weer een maandje verder!! Bizar hoe snel de dagen voorbij vliegen. Vorig bericht hadden we de camper opgehaald zodat Eric nog even met het dashbord verder kon. Ik ben toen bezig gegaan met het maken van de nieuwe douchebak wat dit keer wel goed ging. Maar inmiddels is die douchebak wel een dingetje aan het worden, het is niet meer de goedkope oplossing voor een bak op maat, maar het wordt meer een vergulde douchebak van goud 😂😂 waarom??? Misschien een groot deel perfectionisme en dan ook nog een groot deel “eerste keer” tja en dan gaat er in mijn ogen nogal wat mis en begin ik weer opnieuw. Het is een leerproces. Ondanks dat het lamineerproces de tweede keer wel goed is gegaan, was er toch nog heel wat schuurwerk en ik kwam er al snel achter dat schuren met de hand toch het beste werkt in deze bak, dus de handige schuurtool van Eric zijn opa (deze man was schilder)en de polyesterplamuur uit de schuur gehaald en aan de slag dan maar. Dit heb ik in heel veel etappes gedaan want glasvezels en ik zijn geen vriendjes, mijn huid reageert er enorm op. Vorige week was ik tevreden met het schuren, tijd voor de topcoat, hoe moeilijk kan het zijn!!! Nou, heel moeilijk blijkt nu wel. Ik had een topcoat op kleur laten mengen, antraciet. Het dingetje zit hem in het toevoegen van de verharder en ik ben er inmiddels wel achter dat dit best heel nauw komt. Voeg je te veel verharder toe, dan is het een race tegen de klok want het hard snel uit, en bij te weinig duurt het een eeuwigheid voordat het droogt. Inmiddels, na de tweede bus topcoat ben ik er ook achter dat ik steeds een te dunne laag aanbreng. Ik had gelezen dat je het aanbrengt met een roller, maar dan is de laag te dun waardoor het ook niet goed uithard. Inmiddels zitten er al twee bussen met topcoat in de bak en ben ik overgestapt naar zwart omdat ik dat toch mooier vond. En nog steeds ben ik niet tevreden en is er een derde bus topcoat besteld. Ik heb inmiddels wat filmpjes bekeken en ik denk dat het bij de derde bus wel goed zal gaan.
Ik moet niet vanuit de verfbak rollen maar de topcoat in de bak gieten en het dan met de roller verdelen. En dan vooral niet meer rollen als het spul al begint uit te harden! Nou, we gaan het zien of dit wel werkt! En als het dan goed gaat, dan is er een belangrijk ding af en kan ik ein-de-lijk in de camper verder.

En nog een filmpje van de "vette kant" 😁
03/07/2024

En nog een filmpje van de "vette kant" 😁

Een (heel slecht) filmpje over een arduino achtige toerenteller, sp***ende diesel en een uitgelubberd busje.Welkom bij Het HOK ;-)Een donatie is welkom! Dat ...

Het is alweer een poosje geleden dat we aan de camper geklust hebben. De anonieme klacht heeft in ieder geval bij mij ee...
25/06/2024

Het is alweer een poosje geleden dat we aan de camper geklust hebben. De anonieme klacht heeft in ieder geval bij mij een bittere smaak achtergelaten en ervoor gezorgd dat ik met minder plezier aan de slag ga. Maar goed, we willen hem toch een keer afkrijgen én we hebben nu vakantie, dus toch maar weer de camper opgehaald en nu aan de slag op de openbare parkeerruimte en dan na drie dagen weer terug naar de stalling. Eric is druk met de kachel van de bus zelf en ik ben eigenlijk niet in de camper bezig maar in de tuin met het maken van de douchebak. Dat is nog wel een dingetje 😀. Op een website had ik gezien hoe je zelf een douchebak maakt met lamineerhars. Ik heb meerdere keren de uitleg gelezen en bijbehorend filmpje gekeken dus ik durfde het wel aan! Spullen besteld en aan de slag dan maar. Het maken van de bak, van 12 mm hardhout multiplex was zo gedaan. Vervolgens in de primer gezet en tot zover ging het goed! Volgens de uitleg moest ik vervolgens kleine stukken scheuren van de glasvezelmat, vóór dat ik met de hars aan de slag zou gaan, dus dat heb ik ook netjes gedaan. Toen heb ik de hars gemengd met de verharder en kon ik gaan rollen. Tot zover nog alles goed. Hierna heb ik die stukjes glasvezel op de hars gelegd en toen begon het ge********er want handschoenen vol met hars én glasvezels, hars tekort, hars droogde te snel, eric niet te vinden om snel te helpen, dus handschoenen uit en nieuwe aan willen doen wat niet lukte want zweethanden van die plastic dingen… paniekkkk, met de nieuwe handschoenen half aan heb ik snel nieuwe hars aangemaakt en ben ik verder gaan rollen, maar goed, eigenlijk was het al verknald want met het zonnetje er lekker op was de eerste laag hars al aan het uitharden. Wat een frustratie, ik heb van woede mijn dure mondmasker de overkapping ingesmeten. Helemaal klaar was ik ermee!! K.. camper. Toen kwam Eric te hulp en samen hebben we geprobeerd er nog wat van te maken. Maar toch……. Ik vond het er niet goed uitzien. In de hars zaten allemaal witte plekken wat erop duid dat er lucht onder zit en ik wil niet het risico lopen dat we over een paar jaar verder van huis zijn omdat de douchebak knapt. Dus vanochtend besloot ik om helemaal opnieuw te beginnen, en Eric was het helemaal met me eens. Dus hoppa, weer gezellig een uitje naar de bouwmarkt voor hout, de bak in elkaar geschroefd en in de primer gezet. En dit keer besloot ik om de glasvezelmat niet in stukken de knippen maar ze gewoon op maat de maken voor de bodem en zijwanden. En ja hoorrrrrr, dit keer ging het goed, yesssss. Geen witte plekken meer te zien. Als de hars droog is, schuren en plamuren, en dan het g*t voor de afvoer er in boren en dan met een laag topcoat op kleur afwerken. Het komt wel goed, het duurt alleen even. Als de douchebak af is, kan ik stappen gaan maken met de binnenkant van de camper want dan kunnen de wanden aangebracht worden en kan ik door met de natte ruimte en de rest. De basis is bijna klaar!! Wordt vervolgd….

Een korte update vanuit de vette kant.Nadat we het bericht van de gemeentemeneer kregen, hebben we hard gewerkt om zovee...
27/05/2024

Een korte update vanuit de vette kant.
Nadat we het bericht van de gemeentemeneer kregen, hebben we hard gewerkt om zoveel mogelijk klaar te krijgen. Zoals gebruikelijk Sas de mooie dingen en ik (Eric) de vette en ranzige dingen.
Toen we de camper hebben opgehaald viel het mij direct op dat die suffig was en niet snel - voor zover dat kan - hard wilde rijden. En zéker niet boven de 80. Hmm.
Timing van de dieselpomp, want de rest is immers al onder handen geweest.
Ding op de bokken, en wat bleek? De timing was inderdaad fout. Stond nog op wintertijd waarschijnlijk 😂 Opnieuw afgesteld op het juiste moment, die staat nu 100% goed + nog een beetje extra voor wat meer “oempfh”. Alle beetjes helpen.
Spul in elkaar en starten maar. Ai! Grote plas diesel eronder. Heeft Sas al wat over geschreven maar plaatjes volgen.
Voor de techneuten: de kabel voor het gas zit aan een as die door een messing bus gaat bovenop het pomphuis. Die bus was gaar en heeft met het afstellen van de pomp definitief de pijp aan Maarten gegeven.
Om dat asje zit ook nog een o-ring (jeweetwel, zo één van 10 voor een Euro) en die was er ook klaar mee.

Paniek ellende want de camper moét weg. Dankjewel anoniempje. Zoeken en zoeken. Onderdelen reteduur in het buitenland te koop, of gemaakt van unobtainium. Niet meer leverbaar dus. Zoals de as.

Hmm. En nu? Aha! Stuk van de pomp af slopen en er mee naar de vrienden van Diesel Büchli in Harderwijk. Wat denk je? Voor €35 klaar. Nieuwe bus erin geperst (nee hoef je niet voor te betalen) en een hele hogedrukroterendedieselpompenpakkingset voor 1 l*llig o-ringetje. De as hebben ze slechtere van gezien. MAAR: alles is weer lekvrij en ik heb de camper zojuist weggebracht. Wat een verschil! Het is geen Ferrari (ook al is het familie) maar bultje op sjouwde ze zo naar de 100. En veel meer pit, loopt ook mooi rond nu. Ik ben he-le-maal blij.

Afgelopen weekend ook nog de bedrading onder de camper door getrokken naar de locatie waar het zijn moet. Daar heb ik alleen geen plaatjes van gemaakt. Ik ben daar niet zo goed in. Ben meer van de filmpjes maken. Dat andere youtube kanaal, jeweetwel 😃

De camper staat nu ruim een maand bij huis en eigenlijk moet hij dus naar de stalling vanwege een anonieme klacht uit de...
20/05/2024

De camper staat nu ruim een maand bij huis en eigenlijk moet hij dus naar de stalling vanwege een anonieme klacht uit de buurt. Alleen gaat dit waarschijnlijk niet lukken, Helaas!! Eric startte de motor afgelopen zaterdag en de diesel spoot in de rondte onder de motorkap. De gaskabel die aan de brandstofpomp zit, lekt doordat er een heleboel speling op zit. Er moet dus een onderdeel besteld worden, en die moet dan vanuit Engeland komen. Morgen naar de stalling gaat dus echt niet lukken, we halen Dalfsen niet zonder een hele hoop diesel te verliezen onderweg. De klagers moeten dus nog even geduld hebben.

Ik heb de afgelopen maand weinig geplaatst, wat niet wil zeggen dat we niets gedaan hebben. Ik had al eerder een heel verhaal getypt maar toen ik het wilde plaatsen, was het plop…. bericht weg!! Voordat we de camper op hebben gehaald, was ik bezig met de binnenkant van de ramen. Alle frames waren zwart gespoten en daarna heb ik de horren en rolgordijnen gemaakt. Tijdens het in elkaar zetten van de horren en gordijnen in het frame bleek dat de lak er toch niet helemaal goed op zat en er kwamen beschadigingen ondanks ons voorzichtige werken en het gebruik van een deken onder de frames. Dus alle gordijnen er weer uit en de boel opnieuw gespoten. Alles ziet er nu weer mooi uit, de gordijnen moeten er alleen nog in.

En toen bedacht Eric dat hij de accu uit de camper ging halen zodat hij die op kon laden voordat we de camper zouden halen. Natuurlijk checkten we eerst of er nog prik in de accu zat en wat bleek, gelijk lopen! De camper had duidelijk zin om uit zijn winterverblijf te komen 😀😀

En zo stond de camper half april weer voor de deur. Eric is gelijk bezig gegaan in de cabine, stuur eraf, onderdelen van het dashbord eraf, alles repareren en schoonmaken zodat ook dat weer netjes is.

Ik was ondertussen begonnen met het kitten van de alkoof en na het kitten heb ik al het houtwerk in de grondverf gezet als zijnde bescherming van het hout. Ook heb ik de hemel van de cabine opnieuw bekleed met naaldvilt, wat is dat leuk om te doen. Hierna was het tijd om de bedrading te gaan leggen zodat we straks alle apparatuur aan kunnen sluiten. Eric is hier een paar avonden mee bezig geweest, en alle draden liggen en hangen nu op de plek van bestemming. Toen dat eenmaal klaar was kon ik het laatste stukje van de binnenkant gaan bekleden met multiplex. Dat waren ook meteen de rottigste stukken van de camper. Ik heb het over de overgang tussen de cabine en opbouw. Aan de buitenkant zie je een ronding achter de portieren, en van binnen is het nu allemaal recht. Wat een pokkeklus was dat. Veel hoekjes en niets recht, maar het is gelukt en ik ben blij met het resultaat. Tot slot heb ik de laatste laag van de bodem aangebracht. De basis is nu echt af en dan zijn we toch ineens aan het opbouwen geslagen.

Dit weekend ben ik gestart met de natte ruimte. In alle hoeken heb ik kimband aangebracht als bescherming tegen vocht. Ook de stukken wand en het plafond van de natte ruimte heb ik ingestreken met de pasta die alles waterdicht maakt. Hier komen later pvc tegels op. Vandaag heb ik het achterwandje gemaakt waar de waterleidingen doorheen lopen. De aansluitingen voor de kraan zitten ook op hun plek. Er moeten nog een paar balkjes in en dan kan het achterwandje dicht. De volgende stap is het maken van de douchebak, daar ga ik volgende week mee aan de slag.

Het klussen zal vanaf nu wel anders worden aangezien we de camper steeds op moeten gaan halen en weer weg moeten brengen. Door de weeks ‘s avonds nog even wat doen is er niet meer bij, helaas. Maar we gaan er het beste van maken en vrolijk door, want we willen hem toch wel zo snel mogelijk af hebben zodat we ermee weg kunnen.

Allemaal een fijne week en tot het volgende bericht

14/05/2024

Vandaag een domper gekregen. Iemand in de buurt heeft anoniem een klacht ingediend bij de gemeente over de camper die op onze oprit staat. Ontzettend flauw dit! Als je een probleem hebt, kom dan gewoon naar ons toe maar doe niet dit! Die persoon heeft ook nog eens dingen benoemd die niet waar zijn. Zo zou de camper er al ruim een jaar staan: volgens mij hebben we hem toch echt eind september naar de stalling gebracht, en een maand geleden weer opgehaald én ze beweren dat we de camper opknappen om te verkopen! Bizar, blijkbaar weten zij meer als wij. Zo veel mensen in onze buurt zetten hun kampeermiddel op de oprit of in de voortuin en sommigen wel langer als een paar weken. Leef en laat leven zou ik zeggen. We gaan nu een andere manier zoeken om de camper toch af te kunnen maken, maar eerlijk gezegd is het plezier nu wel even flink getemperd! Bedankt buur! Fijn dat we nu weten dat we een klikspaan om ons heen hebben!

Even aan de knutsel geweest voor de camper! Warrvoor???? Nog even geduld en dan meer hierover
08/05/2024

Even aan de knutsel geweest voor de camper! Warrvoor???? Nog even geduld en dan meer hierover

1e paasdag, een heerlijke dag om weer met de ramen verder te gaan. Nu de kozijnen gespoten zijn, kan het opbouwen weer b...
01/04/2024

1e paasdag, een heerlijke dag om weer met de ramen verder te gaan. Nu de kozijnen gespoten zijn, kan het opbouwen weer beginnen. Dus de naaimachine uit het stof gehaald en aan de slag gegaan. Het viel me niet tegen. Ik zag op tegen het knippen van het gaas en de stof, je gaat makkelijk scheef. Uiteindelijk viel dat enorm mee, het horregaas was het lastigst. Op zich kun je prima een lijn van vakjes aanhouden, maar die vakjes zijn zo klein dat je kippig wordt van het turen naar het gaas. Daar heb ik nu een oplossing voor, ik rijg eerst een zwarte draad door het gaas en dan pas knippen. Dat lijkt veel meerwerk, maar het bespaart juist tijd. Toen alle stof op maat geknipt was, heb ik er tunneltjes in genaaid voor de pezen en de pezen er in geduwd. Daarna was het tijd om alles in elkaar te zetten. Dat was even puzzelen omdat ik de verduisterende gordijntjes graag van boven naar beneden wil dichtdoen. Blijkbaar is het bij campers normaal dat dit precies andersom is, je doet de gordijnen van beneden naar boven dicht, ik vind dat weird én vervelend, voor mij hoeven de gordijnen niet helemaal open overdag. Dus puzzelen, maar we zijn er uit gekomen. De rollen op spanning zetten hebben Eric en ik samen gedaan want dat is in je eentje bijna niet te doen. Wanneer de rol op spanning is, moet het uiteinde in een holling van het kozijn gedrukt worden. Die holling is afgedekt met nietjes, dus de een houdt de rol op spanning en de ander drukt hem op z’n plek. Nadat het een paar keer misging, is het gelukt maar toen bleek dat ik het gordijn te lang had. Ik had de oude gordijnen gebruikt als mal voor de maten maar mijn nieuwe stof is dikker waardoor de rol klem zat in het kozijn, dus de hele boel er weer uit en ingekort en ja hoor, nu was het goed. Aan de onderkant moest het horrengaas op dezelfde manier vastgezet worden en tadaaaaaa, het eerste raam is klaar voor bevestiging in de camper. Nog 5 te gaan!! 😀 maar heel blij met het resultaat. Het is nu precies wat ik in gedachten had.

Gisteren en vandaag nog even druk geweest met de kozijntjes, maar het resultaat mag er zijn! Mooi matzwart, nu door met ...
30/03/2024

Gisteren en vandaag nog even druk geweest met de kozijntjes, maar het resultaat mag er zijn! Mooi matzwart, nu door met het lastiger deel, het maken van de raambekleding. Ondertussen kan de spuitlak lekker uitharden

We kunnen de camper nog steeds niet ophalen. De gemeente is bezig met de parkeerplaatsen naast ons huis waardoor we mome...
26/03/2024

We kunnen de camper nog steeds niet ophalen. De gemeente is bezig met de parkeerplaatsen naast ons huis waardoor we momenteel weinig parkeerplekken hebben. De camper blijft dus voor nu nog lekker in de stalling en ik ga ondertussen verder met de binnenkant van de ramen. De vorige keer schreef ik dat ik het horregaas en rolgordijn in een sopje had gelegd, maar het bleek niet meer te redden. Ik ben dus op zoek gegaan naar nieuw horregaas en nieuwe rolgordijnen en die heb ik gevonden. Gelijk een heel aantal meters besteld want ik moet in totaal 6 ramen doen. Tussendoor kwam de griep even op bezoek dus ik heb even niets gedaan, maar afgelopen weekend ben ik weer verder gegaan. Alle kozijnen zijn ontdaan van horren en gordijnen en die staan klaar om te schuren, primeren en te lakken. De oude horren en gordijnen bewaar ik nog even want dit zijn mijn mallen voor de nieuwe. Alle materialen die uit de kozijnen kwamen, heb ik in bad gelegd in een sopje zodat het weer schoon en op kleur komt en ik moet zeggen dat ik alles weer goed schoon heb gekregen. Eric heeft de metalen rollen waarmee je de gordijnen op spanning zet, in de lak gezet aangezien daar wat aanslag op zat door het vocht van de afgelopen 30 jaar. Één kozijn had ik al geschuurd en in de primer gezet en vandaag is het dan eindelijk eens mooi weer om te sp***en, dus hoppa, de eerste laag lak erop. Nu laten drogen en dan even met een korrel 800 opschuren en nog een laagje er op. Ik heb bedacht dat de kozijnen mat zwart worden en als ik het zo zie, is dat een goede keus, naar mijn mening dan, want smaken verschillen. Komend weekend een lekker lang weekend. Ik hoop dan alle kozijnen te kunnen sp***en, maar dat is afhankelijk van het weer. En dan kan de naaimachine uit het stof om de nieuwe bekleding te maken.

Adres

Zwolle

Meldingen

Wees de eerste die het weet en laat ons u een e-mail sturen wanneer Frankia Ons Hok nieuws en promoties plaatst. Uw e-mailadres wordt niet voor andere doeleinden gebruikt en u kunt zich op elk gewenst moment afmelden.

Delen