11/08/2026
KENAPA PERLU JAGA COOLING COIL?
Cooling coil ni kita tak nampak, tapi dialah antara komponen penting yang bagi rasa sejuk dalam kereta. Bila dia dah kotor, berlendir… mula la aircond rasa tak best macam dulu.
📍Apa fungsi cooling coil?
�Kat sinilah udara disejukkan sebelum ditiup masuk ke ruang kabin. Cooling coil elok, barulah sejuk tu rasa nyaman.
📍Kalau dah berlendir, kena cuci!
�Habuk, kotoran & kelembapan yang terkumpul lama-lama boleh buat cooling coil kotor dan berlendir. Bila dah macam ni, memang elok cuci dan bersihkan cooling coil.
📍3 tahun dah boleh fikir nak cuci
�Jangan tunggu sampai terlalu kotor baru nak buat. Dalam tempoh maksimum sekitar 3 tahun, elok dah buat pemeriksaan dan cuci cooling coil mengikut keadaan & penggunaan kereta.
📍Sebab tu kena jaga dari awal
�Rajinkan tukar cabin air filter. Jangan tunggu hitam legam baru tukar. Filter ni yang bantu tahan habuk dan kotoran daripada mudah masuk ke bahagian cooling coil.
Info lanjut Acazbi.com