21/08/2026
✴ GEOMETRI & SIMETRI ( CLA 45S) ✴
✅BASIC ALINGMENT
✅ADJUST TOE DEPAN & BELAKANG
👉SEBAB DATANG: TAYAR DEPAN MAKAN SEBELAH DALAM ( KIRI & KANAN).
👉Bila Berlaku macam ni, Untuk Kedai yg Buat ALINGMENT..dia Akan tengok dari SUDUT YG BERBEZA
➡️Nasib Baik Masuk Kedai ALINGMENT, Kalau Salah masuk kedai..Nanti dia Cakap kena buat GEOMETRI & SIMETRI.
👉Untuk Orang yg Buat ALINGMENT soalan ➡️No 1: ialah..TEKANAN ANGIN.adakah ANGIN YG DI ISI TU CUKUP & JARAK MASA UNTUK ISI ITU BETUL ❓
➡️No 2 : JARAK MASA UTK ROTATE TYRE.Untuk CLA 45S Ni,KENA ROTATE SETIAP 10 RIBU KILOMETER.Alasannya ialah, CLA 45S Ni Pakai TAYAR MICHELIN PILOT SPORT 4S ( GRIP & LEMBUT)Untuk yg Pakai Tayar ni..Anda Boleh ISI NITROGEN (Angin Sejuk) 30%.Tayar Lembut ni,dia S**a Terkopek2 di BAHAGIAN DALAM SEBAB Enjin CLA 45S Ni Sangat Panas.
➡️No 3 : ialah BACAAN CAMBER, CLA 45S ni datang STOK KILANG CAMBER DUDUK LEBIH dari ( -2 ).Bila CAMBER BUKAK BESAR, PERATUS untuk TAYAR MAKAN SEBELAH DALAM AGAK TINGGI. Itu SEBAB, BILA ADJUST TOE..TOE KENA MASUK CUKUP. Paling kurang 'TOE IN' (+0°8).CLA 45S Putih ni..TAYAR MAKAN DALAM Di SEBABKAN ,TOE MASUK TAK CUKUP & TEKANAN ANGIN Yg KURANG. CLA 45S ni, ANGIN DEPAN perlu ISI 38Psi (280kpa), BELAKANG 34Psi (240kpa) Petrol Pam.
Bila ISI ANGIN ,PASTIKAN TAYAR DALAM KEADAAN SEJUK. Kalau kita Tanya Kedai yg Buat GEOMETRI & SIMETRI tu,dia akan Cakap..TOE KENA DUDUK '0'.
➡️No 4 : ialah, DekatJERMAN tu Sendiri..Mana Ada Diorang pergi buat Geometri & Simetri Bila nk buat Alingment. Takkan lah kita nak Cakap, kita lagi Pandai dari JURUTERA JERMAN. Setakat Belajar CAD tu..apalah sangat .macam la dia sorang yg belajar Benda tu.
➡️No 5 : ialah, MERCEDES CLA 45S Ni, ada Beratus biji kt Lembah Klang ni.Hantar la Sekeping Gambar yg awak Pernah buat kereta ni..nk tengok jugak.A35 ,A45S & CLA 45S Ni ada ISU TAYAR DEPAN S**A MAKAN SEBELAH DALAM TAPI..TAK SEMUA Pemilik Kereta ada Isu yg Sama Jadi Dekat Sini, Kenapa kalau ada ISU MAKAN DALAM ni,Kena buat Geometri & Simetri mcm dalam video awak buat tu dengan Caption awk tulis ( Pelikkan?)
✴Kepada Owner TERIMA KASIH Support saya 👍