19/05/2026
Customer beli Volvo Japan spec, turbo dan brake sistem ada masalah. Cari banyak workshop tak nak buat sebab mereka cakap japan spec banyak leceh. πππ
Lepas tu dapat cari ATE kat FB... Kami bagi dia masuk ke ATE untuk cuba selesaikan masalah. Checking memang turbo VGT tak berfungsi, risau yang VGT actuator rosak. Lepas buka turbo tu, VGT actuator berfungsi hanya turbo tu geometry valve kat turbo tu jam.
Buka turbo tu buat service dan tukar repair kits. Pada masa yang sama, EGR cooler tu cuci sekali kerana karbon banyak kat dalam. Banyak foreman abaikan kerja ni tetapi mereka tak tau fungsi dia.
Brake sistem buat sekali kerana brake ada fault code. Check kat diagnostic, brake pedal switch ada masalah. Di ATE, kami boleh tukar switch tu dan tak payah tukar seketul brake valve baru. Ini dapat menjimatkan kos repair untuk customer. Turbocharger tu juga repair tak perlu tukar seketul baru atau usedπ.
Kerja siap dalam seminggu. Customer risau kos repair ni mahal sampai belas ribu, tapi kat ATE hanya perlu 50% jer....kerana ATE mengamalkan kos repair yang berpatutan dan fikir macamana jimat untuk customer.
Customer dah ambil lori dan tunggu dia update keadaan semasa bawa barangπππ