04/09/2025
Autokoulukolmio
Laki määrittelee opetusajoneuvon tunnuksen seuraavasti: tasasivuinen vähintään 16cm ja enintään 25cm tasasivuinen kolmio. Tunnus on kiinnitettävä ajoneuvon taakse paikkaan, josta se on hyvin näkyvissä.
Miksi tuota kolmiota käytetään? Ei pelkästään siksi, että laki vaatii vaan siksi että muut autoilijat osaisivat ottaa tieliikenteessä ensiaskeleita ottavan henkilön huomioon ja varautua esimerkiksi yllättäviin asioihin, mitä kolmiolla varustettu auto tekee. Lähtökohtaisesti ei tee, m***a mahdollista se on.
Kolmio pyytää ymmärrystä ja tilaa. Se pyytää jo etukäteen anteeksi, että meitä saattaa jännittää ja auto esimerkiksi saattaa sammua risteyksessä.
Me kouluautossa istuvat tiedämme, että sinulla on jo ajokortti. Me tiedämme, että sinä osaat ajaa. Meille ei tarvitse sitä todistella roikkumalla takapuskurissa tai tööttäämällä.
Jos olet ajatellut, että eteesi sammuva kouluauto lähtee liikkeelle nopeammin kun tööttäät, olet väärässä. Töötti aiheuttaa lisästressiä, jännitystä ja ahdistusta tai vastaavasti pienen kiukun juuri sinua kohtaan eikä ajamista opetteleva oppilas varmasti saa autoa liikkeelle yhtään sen nopeammin. Miksi siis tööttäisit?
Palaan edelliseen, me tiedämme, että sinulla on jo ajokortti. Voit olla myös huoleti, kyse ei ole siitä ettemmekö olisi huomanneet että valo vaihtui vihreäksi. Vähintään toinen meistä on.
Lisäksi jos odotamme edessäsi ajovuoroa vähän pidempään kun satoja tuhansia ajanut ammattiautoilija, ymmärrä meitä. Me haluamme liittyä liikennevirtaan turvallisesti ja järjestää aikaa kiihdyttämiselle ja liikennevirtaan liittymiselle.
Turvavälistä on kirjoiteltu ennenkin, m***a kouluauton takapuskurissakaan ei kannata roikkua ( eikä kenenkään muun 😎 ). On totta, että auto voi ajaa hiukan hitaammin tai ainakaan ei pientä ylinopeutta (mihin olet saattanut tottua), m***a kuljettajalla voi myös mennä polkimet sekaisin tai väärä vaihde päälle ja auto voi pysähtyä äkistikkin. Silloin takana roikkuvasta autoilijasta tulee äkkiä lisämatkustaja kouluauton takapenkille.
Onko vahinkoja sitten sattunut? Kyllä on, ja yllättävän moni juuri niin, että takapuskurissa roikutaan ja yllätytäänkin kun autokouluauto ei mennytkään siihen väliin mihin takana tuleva ehkä oletti sen menevän. Voi myös olla, että kouluauto näyttää menevän johonkin tiukkaankin väliin, koska oppilas arvioi siihen ehtivänsä kun taas tilanteen tasalla oleva opettaja ei päästä oppilasta päätielle suuremman vahingon välttämiseksi.
Liikenne on yhteispeliä! Ymmärretään toisiamme ja muistetaan että sinäkin aloitit joskus autoilun!
Turvallista syksyä!
Lämmöllä ja ymmärryksellä:
Myö