Liikennekoulu Mikko

Liikennekoulu Mikko Liikennekoulu Mikon entisille, nykyisille ja tuleville oppilaille ja muuten vaan Liikennekoulu Mikko

Valoisaa viikonloppua!Tästä huolimatta illat pimenee. Osaatko sie käyttää menopelisi valoja? Osaatko käyttää niitä oikei...
13/09/2025

Valoisaa viikonloppua!

Tästä huolimatta illat pimenee. Osaatko sie käyttää menopelisi valoja? Osaatko käyttää niitä oikein?💡🔦

Tiiätkö mikä tuo alempi merkki kuvassa on?

Syksy tulee, halusimme tai emme! 🍁 Nyt kun on kesä kurvailtu suvikumeilla on aika tarkastaa urasyvyydet! Muistathan että...
10/09/2025

Syksy tulee, halusimme tai emme! 🍁

Nyt kun on kesä kurvailtu suvikumeilla on aika tarkastaa urasyvyydet! Muistathan että kesärenkaan minimi on 1.6mm ja suositus 3-4mm.

Syksyn myötä vesikelit lisääntyvät ja asfaltit jäähtyvät ja hyvällä renkaalla vähennät vesiliirron riskiä!

Kannattaa tarkastaa myös rengaspaineet!

Ootko sie tsekannu siun renkaat?


AutokoulukolmioLaki määrittelee opetusajoneuvon tunnuksen seuraavasti: tasasivuinen vähintään 16cm ja enintään 25cm tasa...
04/09/2025

Autokoulukolmio

Laki määrittelee opetusajoneuvon tunnuksen seuraavasti: tasasivuinen vähintään 16cm ja enintään 25cm tasasivuinen kolmio. Tunnus on kiinnitettävä ajoneuvon taakse paikkaan, josta se on hyvin näkyvissä.

Miksi tuota kolmiota käytetään? Ei pelkästään siksi, että laki vaatii vaan siksi että muut autoilijat osaisivat ottaa tieliikenteessä ensiaskeleita ottavan henkilön huomioon ja varautua esimerkiksi yllättäviin asioihin, mitä kolmiolla varustettu auto tekee. Lähtökohtaisesti ei tee, m***a mahdollista se on.

Kolmio pyytää ymmärrystä ja tilaa. Se pyytää jo etukäteen anteeksi, että meitä saattaa jännittää ja auto esimerkiksi saattaa sammua risteyksessä.

Me kouluautossa istuvat tiedämme, että sinulla on jo ajokortti. Me tiedämme, että sinä osaat ajaa. Meille ei tarvitse sitä todistella roikkumalla takapuskurissa tai tööttäämällä.

Jos olet ajatellut, että eteesi sammuva kouluauto lähtee liikkeelle nopeammin kun tööttäät, olet väärässä. Töötti aiheuttaa lisästressiä, jännitystä ja ahdistusta tai vastaavasti pienen kiukun juuri sinua kohtaan eikä ajamista opetteleva oppilas varmasti saa autoa liikkeelle yhtään sen nopeammin. Miksi siis tööttäisit?
Palaan edelliseen, me tiedämme, että sinulla on jo ajokortti. Voit olla myös huoleti, kyse ei ole siitä ettemmekö olisi huomanneet että valo vaihtui vihreäksi. Vähintään toinen meistä on.

Lisäksi jos odotamme edessäsi ajovuoroa vähän pidempään kun satoja tuhansia ajanut ammattiautoilija, ymmärrä meitä. Me haluamme liittyä liikennevirtaan turvallisesti ja järjestää aikaa kiihdyttämiselle ja liikennevirtaan liittymiselle.

Turvavälistä on kirjoiteltu ennenkin, m***a kouluauton takapuskurissakaan ei kannata roikkua ( eikä kenenkään muun 😎 ). On totta, että auto voi ajaa hiukan hitaammin tai ainakaan ei pientä ylinopeutta (mihin olet saattanut tottua), m***a kuljettajalla voi myös mennä polkimet sekaisin tai väärä vaihde päälle ja auto voi pysähtyä äkistikkin. Silloin takana roikkuvasta autoilijasta tulee äkkiä lisämatkustaja kouluauton takapenkille.

Onko vahinkoja sitten sattunut? Kyllä on, ja yllättävän moni juuri niin, että takapuskurissa roikutaan ja yllätytäänkin kun autokouluauto ei mennytkään siihen väliin mihin takana tuleva ehkä oletti sen menevän. Voi myös olla, että kouluauto näyttää menevän johonkin tiukkaankin väliin, koska oppilas arvioi siihen ehtivänsä kun taas tilanteen tasalla oleva opettaja ei päästä oppilasta päätielle suuremman vahingon välttämiseksi.

Liikenne on yhteispeliä! Ymmärretään toisiamme ja muistetaan että sinäkin aloitit joskus autoilun!

Turvallista syksyä!

Lämmöllä ja ymmärryksellä:
Myö

Se ois kuulkaas syyskuu ja vielä maanantai! Oiva aika alottaa autokoulu! Ilmoitahan itsesi kurssille, ettei käy kuten ku...
01/09/2025

Se ois kuulkaas syyskuu ja vielä maanantai! Oiva aika alottaa autokoulu!

Ilmoitahan itsesi kurssille, ettei käy kuten kuvassa 😁. Kuva on otettu joskus liukkaan kelin ajoharjoitteluradalta.

Kyselehän myös kertaustunteja jos ajaminen jännittää!

Viikonloppuja!Muistattekos mitä nämä liikennemerkit tarkottaa? Perjantain kunniaksi vain vääriä vastauksia 👇🏼
29/08/2025

Viikonloppuja!

Muistattekos mitä nämä liikennemerkit tarkottaa? Perjantain kunniaksi vain vääriä vastauksia 👇🏼

Liikennevinkkicornerista päivää että pätkähti! Ja heti kärkeen, riemukasta viikonloppua!On huomioitu ajotunneilla, että ...
22/08/2025

Liikennevinkkicornerista päivää että pätkähti! Ja heti kärkeen, riemukasta viikonloppua!

On huomioitu ajotunneilla, että kaikki fillaristit ei ole ihan hököllä siitä kuka väistää ja ketä. Toki samaan hengenvetoon pitää todeta että ihan kaikille autoilijoillekkaan asia ei ole ihan kristallin kirkas.

Tiesithän sie, että polkupyöräilijä (ja kevyen sähköajoneuvonkuljettaja) on väistämisvelvollinen tullessaan ajoradalle, mikäli ei muuta ilmoiteta. Kyllä.. siis suojatielle tullessa. Ja jos pyörätie ei jatku suojatien jälkeen, ei sinne ajaen oikein ole edes asiaa.

Autoilija väistää kääntyessään, kolmion takaa ja joa pyöräilijän etuajo-oikeus on ilmoitettu pyöräilijön tienylityspaikkaa osoittavalla merkillä.

Normaali suojatiellä ajellessaan polkupyöräilijä siis väistää. Siksi äiti opetti aikanaan taluttamaan suojatien yli 🤭

Sana vielä pyörätienjatkeesta.. pyörätienjatke ei itsessään vaikuta väistämisvelvollisuuteen vaan on paikka missä pyörätie jatkuu suojatietä pitkin kadun yli.

Tieliikennelain muutoksen myötä pyörätien jatke merkitään tiemerkinnöillä vain, jos ajorataa ajaville on osoitettu väistämisvelvollisuus liikennemerkillä. Näitä merkkejä ovat: väistämisvelvollisuus risteyksessä (kärkikolmio) ja pakollinen pysäyttäminen (STOP-merkki) sekä "täysin uusi merkki": väistämisvelvollisuus pyöräilijän tienylityspaikassa. Viimeksi mainitun kohdalla pyörätien jatkeen on oltava myös rakenteellisesti korotettu

Jos väistämisvelvollisuutta ei ole osoitettu edellä mainituilla liikennemerkeillä, väistäminen määräytyy liikennesäännön mukaan: Pyörätieltä ajoradalle tulevan pyöräilijän on väistettävä sekä oikealta että vasemmalta tulevaa ajoradan liikennettä.

Autoilija, varo pyöräilijää m***a ei opeteta myöskään väärää mallia.

Pyöräilijä! Muista liikennesäännöt!

Turvallisia kilometrejä kulkupelistä riippumatta!

Kuvaa ei ole piirtänyt taiteellisesti lahjakas liikenneopettaja vaan kyseessä on tekoälyn luoma kuvituskuva.

Leppoisaa lauantaita!Golffi huilaa että maanantaina jaksaa taas painaa! Huilatkaahan työkin!
16/08/2025

Leppoisaa lauantaita!
Golffi huilaa että maanantaina jaksaa taas painaa! Huilatkaahan työkin!

Meidän Facebook tili on tänään mopoikäinen! 😁 15vuotta sitten tämä timanttinen sivu sai siis alkunsa!Kuva: noh.. keksi s...
12/08/2025

Meidän Facebook tili on tänään mopoikäinen! 😁 15vuotta sitten tämä timanttinen sivu sai siis alkunsa!

Kuva: noh.. keksi sinä kuvateksti!

edit: Lisätty tekoälyn luoma kuva tuon sisältöön enemmän sopivan kuvan rinnalle 😁

10/08/2025

Meilläpäs on myös instagram!

Liikennekoulu Mikko matskua igsomeloista löytyy nimimerkillä

Hei sie autoilija! Tiet täyttyy kohta niistä vähän vaahtosammutinta isommista ekaluokkalaisista ja jo niin kokeneista ka...
05/08/2025

Hei sie autoilija!

Tiet täyttyy kohta niistä vähän vaahtosammutinta isommista ekaluokkalaisista ja jo niin kokeneista kakkosluokkalaisista! Lisäksi liikenteeseen ilmaantuu lukiolaisia ja ammattikoululaisia naamat nauliintuneena älylaitteisiin puhumattakaan lomilta palaavista kypsistä aikuisista joita harmittaa!

Oisko aika ajaa ihmisiksi? Noudatetaan nopeusrajoituksia yhdessä.. Jopa niitä pienimpiä! Koulun kohdalla oleva 30km/h rajoitus on siellä ihan aiheesta. Lapsista varoittava merkkikin saattaa olla alueella jossa on lapsia vähän kun hirvimerkki on alueella missä on hirviä!😎

Se näjet tuo liikennemerkinasettajan logiikka toimii tuolla koulujen ja muiden kohdalla ihan kivasti vaikka joskus se ei ihan aukotonta välttämättä olekkaan. Siellä koulujen ja leikkipaikkojen lähellä voipi olla niitä muksuja myös virastoaikojen ulkopuolellakin niin niitä rajoituksia ja varoituksia sopii noudattaa iltasinkin :D

Paatoksellisesti tahdomme todeta vielä, että liike-energia kasvaa nopeuden neliössä. Eli sillä logiikalla 30kmh alueella nopeuden lisääminen 40kmh nopeuteen tuplaa jarrutusmatkan. Samalla äskenmainitulla logiikalla se 30km/h merkkikin sinne jonnekin on asetettu, että ne pikkuihmiset pysys ehjänä!

Nii ja kettään ei kiusata!

p.s. Kuva lainattu julmasti poliisi.fi osoitteesta

Keula kohti elokuuta!Mukavaa viikonloppua!
01/08/2025

Keula kohti elokuuta!

Mukavaa viikonloppua!

"Taittuuko, taittuuko, ei taitu😅"Ylen Itä-Suomen uutisissa saattoi vilahtaa tuttuja! Pikkulinnut lauloi että laajempikin...
30/07/2025

"Taittuuko, taittuuko, ei taitu😅"

Ylen Itä-Suomen uutisissa saattoi vilahtaa tuttuja! Pikkulinnut lauloi että laajempikin juttu pysäköinnistä olisi tulossa!

Edit: Linkki uutiseen alla:

https://yle.fi/a/74-20173599

Osoite

LänsiKatu 15 B 3
Joensuu
80100

Aukioloajat

Maanantai 12:00 - 16:00
Tiistai 12:00 - 16:00
Keskiviikko 12:00 - 16:00
Torstai 12:00 - 16:00
Perjantai 12:00 - 16:00

Hälytykset

Tiedä ensimmäisenä ja anna meille oikeus lähettää sinulle sähköpostitse uutisia ja promootioita Liikennekoulu Mikko :ltä. Sähköpostiosoitettasi ei käytetä muihin tarkoituksiin, ja voit perua milloin tahansa.

Ota Yhteyttä Yritys

Lähetä viesti Liikennekoulu Mikko :lle:

Jaa

Kategoria